Kelionė, nesvarbu, kokia ji būtų — ar mintum savo padais kelio dulkes, ar pasinertum į vaizduotės sukurtą pasaulį, pakeičia žmogų negrįžtamai.
Egidijus Rudinskas
Gavau užduotį — nubrėžti ribą tarp fikcijos
ir realybės. Nubrėžti ne bet kur, o gyvo miesto erdvėje. Sakote, sunku, ne taip paprasta?
Vargu bau! Ypač, kai raižau šias ribas kasdien.
Kasdien mes keliaujame, mindome
miesto grindinį, lenktyniaujame autobusais, troleibusais ir automobiliais,
keliaudami stebime žmonių gyvenimą, pastatų likimus, grožimės mus supančia
aplinka ir vis rečiau turbūt susimąstome, kad kelionės — tai ne tik bilietas į
kitą šalį, ir įmanomos jos ne tik erdvėje, bet ir laike.
Esu istorikas. Kai 2010–aisiais
metais baigiau universitetą, buvau numatęs tolimesnes studijas laikinai
atidėti, skirti laiko mėgstamiems, bet apleistiems darbams ir veikloms, geriau
pažinti save, keliauti ir pamatyti pasaulį. Tačiau tada aš grįžau į Kauną,
neįvertinęs, kokią išskirtinę privilegiją parsivežu su savimi, ir pasaulis
atsivėrė prieš mano akis. Visai kaip F. Feliniui, kuris savo pasaulį atrado
Romoje.
Kai buvau berniukas, aš norėjau keliauti ir pamatyti pasaulį, bet tuomet aš atradau Romą ir suradau savo pasaulį.
Federico Fellini
Kaunas, XX a. 3-4 deš. Asmeninis archyvas |
Istorikai turi išskirtinę galimybę
dažnai keliauti laiku. Man kartais atrodo, kad kai kurie, tarp jų ir aš, praeityje
ieško stabilumo ir įsivaizduojamos tvarkos — tai, ko ne visada teikia dabartis.
Praėjusiuose amžiuose, epochose ar kitų žmonių gyvenime jie randa pagrindus,
tikėjimą ir įkvėpimą judėti pirmyn. Devintus metus keliauju laiku ir pasauliu,
kuriuo man tapo Kaunas.
Šios
transcendentinės kelionės, ilgainiui vaizduotėje suformavusios miesto legendą
arba pasaką, kažkada man užgimė ankstyvais žiemos rytmečiais, siūbuojamam
autobuso sėdynėje. Apsuptam miestiečių, krapštyte iškrapštytų iš šiltų savo guolių,
įtraukusių savo kaklus į paltų apykakles, vis dar bandančių atsigriebti saldaus
snaudulio minutėmis ir stambiais žiovulio kąsniais. Ir aš, įsmeigęs
besimarkstančias akis į tirštą žiemišką rūką. Tai
ir buvo ta pirmoji, lengva ir tankia skraiste apsigobusi riba tarp trumpo
snaudulio kuriamos sapnų karalystės ir niūrokos miesto realybės už rasojančio
stiklo, kur pamažu žiebėsi miesto žiburiai. Žiūri į visa apimančią tamsą, o
prieš akis veriasi vaizduotės kuriamas realybės sapnas su tikra miesto erdve ir
istorija, bet savaip išgalvotais siužetais ir personažais.
Kiek vėliau, atradus kiek daug šio
miesto slypi literatūriniuose kloduose, mano kasdieniniai realybės maršrutai
pasipildė naujais, tikrais ir pramanytais literatūriniais siužetais, veikėjais
ir įvykiais, o menama riba tapo sienos, gatvės ir langai, už kurių — žmonių
gyvenimai, istorijos ir likimai. Miestą sudaro ne tik jo materialusis pavidalas
— pastatai, aikštės, gatvės, paminklai, gamtinis karkasas — bet ir tokie
neapčiuopiami dalykai kaip žmonių santykiai ir sąveikos, gyvensenos formos, tradicijos
ir miesto folkloras. Miestas nėra tik daiktas arba vieta, miestas yra reikšmė,
štai kodėl kiekviena miestiečių karta jį „skaito“ ir „perrašo“ savaip.
„Plačioje Bažnyčios gatvėje nebuvo jokios bažnyčios, išskyrus stačiatikių cerkvę, rymančią netoli rusų gimnazijos, taip pat prie kapinių. Taip, bažnyčios čia nebuvo, užtat, aukštai iškėlusi rūkstantį kaminą, dunksojo spirito gamykla.“ V. Sirijos Gira, „Aleksoto tiltas“ |
Prieš kokius devynerius metus, aš,
kaip ir jūs, tiesiog vaikščiodavau, rodės, eilinėmis miesto gatvėmis, kurioms
gyvumo suteikdavo nebent įdomesnė architektūra, žinomos ar atrastos įvairių
pastatų ir vietų istorijos. Šiandien vaikščiodamas gatvėmis aš jau nebesu
realiame Kaune, užsukęs į vieną ar kitą pakampę, aš nusikeliu į romanuose
aprašomas erdves ir kartu su veikėjais gyvenu jose. Įsivaizduoju gatves,
šiandien užlietas asfaltu, o kadaise gyvas virpančiu akmeniniu grindiniu, kurį šiurpino
gatve riedantis didžiulis garvežys, vos telpantis tarp namų, ir prekinių vagonų
virtinė. Prisimenu gyvąjį personažą — kūriką Kondrašką, spjovusi į bet kokias
banko tarnautojų namo vidines taisykles, keldavusį triukšmą, o galiausiai
įsigudrinusį laikyti kiaules ir į šį savo verslą įtraukusį ne tik gausios šeimos
narius, bet ir namo gyventojus, tiekusius jam maisto atliekas.
Goya – žodis, urdų kalboje nusakantis akimirką, kai klausytojas taip įsitraukia į pasakojamą istoriją, jog nustoja dvejoti josios tikrumu. Akimirką, kai ribos tarp realybės ir fikcijos tarytum išnyksta.
Dar senųjų kareivinių skliautai ir
balkiai, po kuriais man teko miegoti, ir kareivių teritorija, atsitvėrusi nuo
aplinkinio pasaulio aukšta tvora. Keisčiausia buvo tai, kad aklina betoninė
tvoros dalis šią teritoriją skyrė nuo miesto ir kapinių, o juk karas –
artimiausias kelias į mirtį. O štai nuo vaizdingų Panemunės slėnio šlaitų ją
skyrė lengvas metalinis tvoros tinklas. Keistos apnikdavo mintys ar paralelės, kai vienoje šios tvoros pusėje
rausi sau apkasą, turintį apsaugoti tave nuo mirties, o kitoje, nors ir nematai,
bet girdi laidotuvių maršo lydimą procesiją. Arba stovėdamas rytinėje rikiuotėje
ar vakariniame patikrinime girdi nuo bažnyčios ataidintį varpų gaudesį, visuomet
mane mintimis nukeliantį į viduramžių miestus... Besisklaidantį ore ir
atsimušantį slėnio šlaituose.
O
kiek dar liko nepaminėta smulkesnių, bet ne mažiau reikšmingų erdvėlaikio ribų:
ir du miesto krantus skirianti upė, ir juos jungiantis tiltas, kadaise pamėgta
savižudžių vieta. Gatvių properšose kyšantys senojo miesto grindinio akmenys. Miesto
terasas jungiantys laiptai ir bažnyčių slenksčiai — menama riba tarp sacrum ir profanum.
Kiekviena
kelionė turi pradžią ir pabaigą, taip ir mano kelionės visuomet prasideda pro
atvirus, dabar jau įsivaizduojamus, metalinius miesto tvirtovės vartus, besileidžiant
į vaizdingą upės slėnį. Jų pabaiga – tiltas namo, nuo kurio visuomet atsigręžiu
miesto pusėn,
kad pamatyčiau švytintį Prisikėlimo bažnyčios bokštą — torre bellissimo. Seniau jis buvo įžiebiamas
specialiai, kviečiant apylinkių maldininkus bendrai maldai už Vilnių. Dabar jis
kiekvieną kartą palydi mane, grįžtantį namo, ir tai kas kartą būna mano
paskutinė akimirka su savo pasakų miestu.
![]() |
Nežinomas autorius, 2010 m. Šaltinis: miestai.net |
Skamba kaip fikcija? Galbūt. O man
tai – mano realybė ir fikcija, kurioje aš gyvenu.
Kartais galima keliauti kasdienybėje
ir patirti ne mažiau kvapą gniaužiančių įspūdžių bei susitikimų su savo miestu
ir jo gyventojais. Buvusiais ar esamais, fiktyviais, o gal visai realiais.
Tekstas publikuotas Žurnale Kaunui
„Į“, 2013 m.
Add your comment